Sep 9, 2011

Hari Jumaat yang BERKAT!

Hari ini hari Jumaat. Semua maklum akan hal ini iaitu esok hari cuti. yey.

Sebenarnya bukan nak prank atau apa cuma nak bercerita pasal berkatnya Jumaat saya hari ini. Oh lupa bagi salam. Dah la hari Jumaat.

Assalamualaikum semua.

Berkat hari Jumaat yang mulia ini, rezeki pun bertambah-tambah. Lepas makan kambing golek plus ayam golek plus sate plus lemang, (oh banyaknya plus, sama panjang dengan lebuhraya PLUS dah..) dapat pulak makan aiskrim magnum! Orang belanja pulak tu. Baru dok terliur tengok iklan magnum classic kat tv tup-tup dapat makan hari ni. Free lagi. Terima kasih Usamah sebab belanja kami satu opis. Moga murah rezeki dan diberkati hendaknya.



Alang-alang bercerita pasal berkat dan rezeki ni aku nak juga sentuh pasal rezeki yang tertulis. Oh dah macam ustazah pulak. Bukan nak berceramah cuma nak ingatkan diri sendiri.

Alkisah pagi tadi ada seorang staf bawa nasi lemak dan letak dimeja wakaf (di ofis ni kalau letak kat situ maksudnya semua orang boleh makan). Sebenarnya nasi lemak tu dikirim oleh anak seorang staf untuk mak nya yang tak sempat nak makan kat rumah. Maknya tak ada pula diofis waktu tu. Tapi kami yang kat ofis ni walaupun tak tahu cerita, tak makan pun sebab tengok ada 3 set nasi lemak dan memang fikir bukan untuk semua.

seterusnya bila tuan empunya masuk ofis, dia terkejut sebab nasi dia ada dimeja wakaf. Marah la dia pada orang yang bawa. Tak habis-habis bercakap. Yang aku peliknya kenapa dia nak marah-marah? Kan nasi tu elok je ada kat situ tanpa disentuh oleh orang. Orang dah tolong bawa tu dah cukup baik.



Apa-apa pun kita kena ingat bahawa kalau rezeki itu sudah tertulis untuk kita, maka untuk kita la walaupun ke ceruk rantau mana pun kita pergi. Tapi kalau tidak tertulis untuk kita, ada depan mata pun kita tak akan dapat. Betul tak? Siapa setuju sila angkat tangan.

Kesimpulannya, berbaik sangkalah kepada Allah kerana apa pun yang terjadi semuanya adalah kehendak Dia yang Maha Esa. Dia sahaja yang berhak ke atas kita dan seluruh makhluk di dunia ini.

p/s - sampaikan walau sepotong ayat.

terima kasih sudi baca ^^

3 respons:

sifu im said... [Reply to comment]

ohh..de gak org yg marah2 dpn rezki ye

Anak Wak Mail said... [Reply to comment]

haha..sianlah mak cik tu..

betullah,,kalau Allah dah tentukan itu rezeki kita..i.ALlah kita akan dapat..:)

yana-feehily said... [Reply to comment]

sifu im : tu la pasal..ada rezeki pun nak marah. klu takde??

Anak Wak Mail : yup..moga kita smua sentiasa dimurahkan rezeki..

Yana Feehily 2008-2011 © All Rights Reserved
Ini Blog Saya