Dec 3, 2011

Mendidik anak perlu kena cara dan gaya..

Assalamualaikum..

Semalam masa kat ofis, ibu tunjuk kat aku FB kawan lama dia-kawan dari sekolah rendah. Ibu cerita masa kawan dia approach tu dia memang tak kenal, tak ingat langsung yang mana satu. Last-last ibu tengok kat gambar lama masa sekolah tu, kan boleh tag..Rupa-rupanya kawan dia tu lelaki tapi sekarang dah jadi pompuan.

Aduhai dunia..

Seksi kot kawan ibu tu, siap pakai bikini..haha..Lepas tu sorang lagi staf menyampuk. Katanya anak lelaki bongsu dia umur 7 tahun pun nampak macam nak jadi lembut. Kena usik sikit dan merengek dan menangis. Lepas tu kakak tu tambah, dia kata tahun depan dia nak hantar anak dia ke kelas taekwando, biar keras sikit katanya.

Bila fikir-fikir balik, betul la macam tu. Kita kena la didik anak ikut dia punya jantina. Yang lelaki biar lasak dan berani. Yang perempuan pula haruslah dididik dengan sifat sopan lagi santun. Lemah lembut dan pemalu bertempat. Panggilan pun haruslah bersesuaian bak kata budak penjara, saidina abu bakar menyarankan agar anak-anak perlu dipanggil dengan gelaran yang lebih dewasa supaya anak-anak itu akan cepat matang dan dewasa.

Contohnya untuk anak sulung, panggil la abang atau kakak dari awal supaya dia cepat matang seterusnya dapat menguruskan adik-adiknya dengan baik. Jadi mak ayah dia tak la teruk sangat nak melayan semua karenah anak-anak (ceh..). Bila asyik dok panggil adik saja, nanti bila dia dapat adik tak boleh terima kenyataan, mula la buat hal, manja dan nak kan perhatian orang saja. Betul tak? Siapa yang susah?

budak ini agak manja walaupun dah ada adik. pada dia semua orang kena sayang dia sorang saja ^__^



p/s - didiklah anak mengikut peredaran zaman, tapi hukum Allah tetap tidak boleh di abaikan ^__^
Selamat maju jaya!


terima kasih sudi baca ^^

18 respons:

CikGu Ma said... [Reply to comment]

so, bila nak jadi ibu dan bapa??hehehe

yana-feehily said... [Reply to comment]

hehe..doakan la ye..

Nafizah said... [Reply to comment]

apabila kita sudah menjadi ibu,,barulah kita tahu susah senang menjadi seorang ibu yang berjaya

Mrs Sufatiha Infinity said... [Reply to comment]

salam nana...betul tu...setuju 100% ape nana tuleh dlm entry ni....

yg last nota kaki tu pun setuju..apepun hukum Allah tetap xleh abaikan...

Anak Wak Mail said... [Reply to comment]

nauzubillah kalau laki jadi perempuan tu..

kalau budak2 kecik lagi,,eloklah dididik sebelum terlambat..;)

yana-feehily said... [Reply to comment]

nafizah : tu la kan..dah jadi mak ayah baru tau camna susahnya mak ayah besarkan kita..

teha : tq teha..yg tu yg paling utama..

anak wak mail : tu la..takut tgk gmbr dia..umur dh 40-an dah..

Anonymous said... [Reply to comment]

syukran k.ngah..nasihat yg brguna...betapa susahnya emak ayh nak bsarkn kita shgga dewasa ni...tnpa rungutan & tanpa kita tahu selagi kita x merasa sndri...rahsia yg selama ni dismpan dr petahuan ank2...:'(

lianabajili

RuMaH TuA said... [Reply to comment]

Assalamualaikum,

Datang ziarah sini. Insyaallah sama - sama kita didik diri dan hati kita untuk didik anak - anak cara sunnah nabi. Kerana bahagianya akan kita kecapi. RedhaNya kita perolehi.


"Moga Allah kasih"

Kancil 8349 said... [Reply to comment]

semoga melahirkan seorang anak yang baik...

yana-feehily said... [Reply to comment]

liana : tu la kan..liana dh rasa, mudah2an ada peluang k.ngah lepas ni...

rumah tua & kancil : terima kasih...amin..

atIEsAyAnGkAmU said... [Reply to comment]

btul3!!
i like!!

Wanie said... [Reply to comment]

kena tanye org yg lagi tua sebelum ade anak..hehe

Lia Irdelia said... [Reply to comment]

hahhha..

nice,, :)

Khuzrin Kamarudin said... [Reply to comment]

Macam pengalaman jaa? Hahaha

MyKhalish said... [Reply to comment]

setuju..jd ibubapa, kita kena guide anak2 ke haluan yg btl..

siti kektus said... [Reply to comment]

Betul2. Anak2 kecil kena di ajar bidang yg spatutnya. :D

محمد رازيق said... [Reply to comment]

tak sabar rasa nak jadi ibu bapa :)

aiEz said... [Reply to comment]

kena didik anak2 betul,macam2 budaya songsang dah sekarang ni..risau jer..banyak pengaruh yg tak baik

Yana Feehily 2008-2011 © All Rights Reserved
Ini Blog Saya