Jan 30, 2012

Negara Malaysia kini

Assalamualaikum..

Raykat Malaysia sekarang ni dah tak perlu nak melancong keluar negara sebab duduk dalam negara sendiri saja dah terasa macam melancong kat luar negara.

Mana taknya, kalau pergi Jalan TAR dah terasa macam kat Bandung pun ada. Lepas tu pergi isi minyak tiba-tiba dah sampai Bangladesh, tak pun Vietnam. Hebat kan? Tak perlu buang duit beli tiket flight nak pegi sana..

Kes rompak, ragut, bunuh, buang bayi dan segala macam jenis jenayah makin menjadi-jadi.Setiap hari ada je cerita pasal hal ni. Tak cerita bab rasuah lagi.

Sampai bila nak macam ni? Aku risau Malaysia ni akan jadi macam Palestin. Terjajah di bumi sendiri. Hishh mulut tu celupar sangat kenapa? Tapi serius, aku risau..Rasa tak selamat di tempat sendiri walaupun polis berkawal disana sini.

Kalau keluar, takut kena ragut.

Duduk rumah, takut kena rompak.

Beli kereta baru, takut kena curi.

Korang rasa tak macam yang aku rasa ni?

21 respons:

tieha ismail said... [Reply to comment]

betul tuh...even dalam malaysia sendiri pun belum habes explore, sibu nak keluar negara =)

MaryaYusof said... [Reply to comment]

Salam Yana,

Hola!

Betul tu Msia byk sgt PATI skrg ni... mcm dah tak terkawal :(

Jenayah pun makin menjadi-jadi...risau kan... dulu, ms duk Msia klau musim cuti @ perayaan dekat KLCC tu penuh dgn bangsa dorang2 ni semua..alahai, takde mood nak jln...

Kamu kerja dekat Jln Duta jgk ke?
Ntah2 pernah jumpa :) Keciknye dunia..

Kakzakie said... [Reply to comment]

Kalau Yana ingat auntie yg kena kejar sampai masuk gate pun masih kena ragut lagilah nampak macam tak selamat je di tempat kita sekarang nie...

Banyk lagi Yana. Anak nak main luar rumah pun rasa tak selamat juga kan...

yana-feehily said... [Reply to comment]

tieha ismail : betul2..hihi..

marya yusof : tu la kan kak, tk terkawal..dtg klu buat baik tkpe la, ini macam2 hal..

kakzakie : ya rabbi..sampai macam tu skali..

mmg byk sampai tk tersenarai dah kak..semuanya tak selamat..huuu

Yana Libra said... [Reply to comment]

Setuju~

Saya pun rase camtu..sbb tu gune kete murah je skang..hehe..

p/s:padahal mmg xde duit nak beli kete mahal :P

yana-feehily said... [Reply to comment]

yana libra : takpe la klu kete murah pun, janji ada..hehe

Aien Not Alien said... [Reply to comment]

kita rasa macam yang kak yana rasa..


serahkan keselamatan kita pada Allah, mohon perlindungan selamat sentiasa...dalam masa yang sama, kita usahakan elak diri dari jadi mangsa...banyak tips2 elak jenayah ni..jenayah ada dimana-mana kak..huhu

Paris Lipton said... [Reply to comment]

rase! jiran haritu dh kena pecah rumah seram tau !

CheNamNam@CNN said... [Reply to comment]

betulll setuju sangat..hakak tak payah nak pegi jauh la kat TI neh ponn keluar hari minggu dah macam kat Indonn sudah...rase janggal ditempat sendiri..dan makin takut tinggal dalam umah sendiri...ntahlahhh..risau sangat..!!

N'yue said... [Reply to comment]

sokong i2...nak melancong dlm je..selamat, jimat plus menarik ..he3
xsabar nak cuti bleh jalan2..uhuu

Cikgu Ma said... [Reply to comment]

kami tak dak keta lagi...so, tak takut la kena rompak..hhe...

setuju!!! konon gah la malaysia sebuah negara yg aman dari peperangan...memang la perang tak dak..tp keselamatan dalam aman tu lagi bahaya

RoslanPutra said... [Reply to comment]

betul tu... berbeza sgt sekarang ngan 10-12 tahun dulu....
dulu bebas budak kecik pun bebas... sekarang ada la yang culik x kira kaya ke miskin...

M@W@R Q@SeH said... [Reply to comment]

tu la kan...kita plak yg jd takut kt tempat sndri...

yana-feehily said... [Reply to comment]

aien not alien : tq aien :) mmg jenayah ada dimana2 skrg ni..moga Allah melindungi kita.

paris lipton : hati2 ye paris, jgn lupa kunci pintu tingkap segala..

CNN : jaga2 kak..nnt org indon amik umah kita plk..hihi

n'yue : cuti-cuti malaysia :)

cikgu ma : nnt dah ada keta rasa la..hihihi

tu la kan, malaysia ni aman sangat sampai kita rasa tak selamat..

roslan putra :dulu budak kecik p main mana hala pun tak pa..insyaallah blk rumah jgk..

mawar qaseh : sampai bila la keadaan ni kan? moga ada jalan penyelesaian..

diana said... [Reply to comment]

akak pun selalu rasa macam tu...
risau...!

yana-feehily said... [Reply to comment]

diana : moga Allah jauhkan kita dari perkara yg tak baik ye akak...

My Life's Journey said... [Reply to comment]

Mat pagi dear .. umi pun ada jugak terfikir tentang apa yang yana fikir tau ..malam tadi pun umi de terasa lan2 je kat umah ..duk sorang memang menakutkan huhu ..

apapun ..nice entri dear :)

L said... [Reply to comment]

smgt cintakan negara tu penting.. bagusla kalau ramai rkyat malaysia ni sedar.. hmm


jom hayati sebentar..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/amanahnyer-sahabat-rasulullah.html

eeiyss said... [Reply to comment]

a'a... witu masa suk putrajaya... cafe jabatanpun penuh ngan warganegara bangladesh.. seram je nak makanpun... nek bas pun driver bangla... kadang2 bau arak dll... huhu... jangan harapla is nak jalan sensorang kat sana

eeiyss said... [Reply to comment]

ingat lagi... sebelum tu nek moto dari dengkil ke putrajaya gi keja... sebulan dua ok lagi... pastu kena hari ujan... is tersekat kat bawah fly over... penuh warga bangla bawah tu... nak tak nak... terpaksa teruskan jugak perjalanan sampai opis... lencun! takut punya pasai~
las2 tu yang amik keputusan sewa umah ngan kengkawan di putrajaya.. nek bas je ramai2... huhu

Anak Wak Mail said... [Reply to comment]

ye,,saya juga rasa macam yang akak rasa,rasanya pegi mana2 pon dah tak selamat..

Yana Feehily 2008-2011 © All Rights Reserved
Ini Blog Saya