Jan 16, 2012

Mati itu pasti..bersediakah anda?

Tahu tak kebaikan dapat suami yang tidur berdengkur? Kebaikannya ialah bila kita terjaga tengah malam dan dengar dengkuran halus atau kasar itu, kita tahu yang suami kita masih bernafas!

Ada beberapa kali terjadi bila aku terjaga tengah malam, suasana sunyi tanpa dengkuran halus suami. Aku letak tapak tangan di belakang badan suami sebab dia membelakangkan aku. Tiada pergerakan. Berdebar jantung aku, rasanya kalau lampu terpasang mesti nampak muka aku yang pucat . Takut yang amat. Aku panggil dia sambil goncang badan. 5 saat lepas dia alih badan dan menyahut .. "hmmmm...."

Alhamdulillah.

Sungguh aku tak sanggup kehilangan dia dengan cara tu. Bukan saja suami, tapi mak dan abah juga. Setiap hari aku berdoa, jangan la Allah ambil mereka secara mengejut macam tu. Takut dan tak tertanggung oleh diri ini.

Tapi kita semua maklum yang mati itu pasti. Itu janji Allah pada kita kerana kita semua hak Allah jadi kita perlu bersedia untuk menghadapinya. Kita tak tahu antara kita, siapa yang akan di panggil dulu. Muda atau tua tidak dikira.



Oleh itu hendak atau tidak, kita perlu bersedia untuk kehilangan insan-insan kesayangan apabila panggilan itu sudah sampai dan jangan lupa untuk beramal sebagai bekalan di alam sana. Masa itu pasti tiba.

20 respons:

Anak Wak Mail said... [Reply to comment]

sentiasa bersedia,,walaupon rasanya tak sedia pape pon lagi..

tak sanggup nak terima kehilangan org tersayang,,tapi..dia bukan milik kita..;)

MaryaYusof said... [Reply to comment]

Salam,
Takut bile sebut ttg mati...tp mati itu pasti... semua yg hidup pasti akan mati...rs mcm xbersedia lg :(

Jue said... [Reply to comment]

Yup..mati itu pasti..janji Allah kan..InsyaAllah..moga masa tu jue da bersedia..moga panjangla umur utk perbaiki diri yg amat serba kureng nie..huk3

yana-feehily said... [Reply to comment]

sama-sama kita saling ingat mengingatkan...

Kakzakie said... [Reply to comment]

Kakak selalu kata pada anak kakak papa berdengkur sebagai satu cara nak mendodoi mama tidur lena. Sebab mereka selalu bertanya "mama boleh lena ke papa tidur berdengkur":)

yana-feehily said... [Reply to comment]

kakzakie : btl tu kak..dengkuran tu la yg buat kita lena tido..hehehe

eeiyss said... [Reply to comment]

Huhuhu..cayang incik asben...huhu...mak...myra..huhu

Cikgu Ma said... [Reply to comment]

soalan: bila kita akan mati?
jawapan salah: tak tahu
jawapan betol: bila-bila saja dan di mana-mana...

Iffah Afeefah said... [Reply to comment]

ye pasti tp kadg manusia leka

tmsuk dri sndiri

CheNamNam@CNN said... [Reply to comment]

betul mati itu pasti dan masanyer akan tiba,bezanya cuma lambat dan cepat.sesungguhnya dariNya kiter datang dan kepadaNya jua kiter kembali..

tapikan hakak takleh tido lena kalo ader org berdengkur..sedangkan bunyi kipas berpusing pon hakak takleh lena inikan pulak berdengkur..mau satu mlm takleh tido..hakak time tido memang terukkkk...alert bunyi sgt..bunyi pagar rumah sebelah kepada umah sebelah pon hakak boleh dgr lagik tau..hhuhu..

FatihaNur said... [Reply to comment]

salam nana, slalu mengingati mati tu baik tp still takut dgn kematian...

dri ini terlalu byk kekurangan..ermmm

[PCL] said... [Reply to comment]

salam,
bila sy bdengkur..wife goyang badan sy sbb dia blm lena lagi tapi bila dia lena dulu n sikit bdengkur. .haa masa tu sy plak yg goyang badan dia, bila esoknya. ..masing2 tak ngaku tidur bdengkur..haha.

yana-feehily said... [Reply to comment]

eeiyss : mesti la sayang kan..huhu

cikgu ma : thats right

iffah afeefah : sama la kita..

CNN : moga kita bawa bekalan secukupnya

wah..sensitif btl telinga akak ye...hihi

fatehanur : sama2 la kita perbaiki diri :)

PCL :hehe..masing2 taknak mengaku ye..lain kali rakam, mcm saya buat kt suami..hehehe

- GC - said... [Reply to comment]

yang hidup pasti akan mati.

My Life's Journey said... [Reply to comment]

Umi sokong apa dear cakap .. segala apa yang kita ada dlm dunia ni bukan hak kita .. kita hanya pinjam .. semua ni ALLAH yang punya ..

umi pun berharap agar tidak mati mengejut ..sebab umi tak sanggup tinggalkan mereka dalam kejutan .. snagat2 sedih :(


mati itu pasti .. harap kita semua bersedia ..

Aien Not Alien said... [Reply to comment]

saya pun selalu macam ni...walaupun takdo suami lagi tapi selalu tengok pernafasan mak dengan adik2...


mati itu pasti.. :)

yana-feehily said... [Reply to comment]

umi : tu la kan..tak sanggup tp kita tak tau mcm mana cara allah ambik nyawa kita..

Aien Not Alien : risau je kan..huhu

Reena said... [Reply to comment]

Mati itu pasti...

Teringat sorang opismate tetiba kehilangan mengejut husband dia disebabkan accident. Tak boleh bayangkan situasi akak kalau jadi macam opismate akak tu. Bukan apa anak-anak opismate akak ni pun kecik-kecik lagi, tak paham apa2.

Akak sedih dan nangis bila tgk muka anak-anak dia yg sibuk bercerita pasal ayah dia.

Jadi sebagai seorang hamba Allah, kita yg masih bernyawa ni kenalah selalu mendoakan roh-roh mereka yang telah pergi ni.

Hidup kadang-kadang tak diduga kan? :(

G@D!z$ said... [Reply to comment]

sungguh terkesan di hati...

yana-feehily said... [Reply to comment]

Reena : huhu..sedihnya kak..saya memang tak boleh nak tanggung la. Mesti kawan akak tu hebat sebab diuji mcm tu...

gadis : alhamdulillah..semoga hati2 kita sentiasa mengingati mati..

Yana Feehily 2008-2011 © All Rights Reserved
Ini Blog Saya